יש אנשים המאמינים שאין ילדים רעים. יש ילדים שרע להם.
יש אנשים המאמינים, שיש ילדים שנולדים רעים, כי יש דבר כזה רוע (ע"ע קווין).
ברמת העקרון, אני נוטה לקבל את האמירה שאין דבר כזה ילדים רעים. אני מאמינה שילדים נולדים חפים מכל רוע, והם מאמצים תכונות שונות ומשונות מהחברה בה הם משתמשים.
ממקום זה הגעתי לספר "בראשית היה חינוך".
בבסיס הספר עומדת הטענה לפיה "הטלת מומים גופניים, ניצול הילד ורדיפתו בתקופות קודמות התחלפו ככל הנראה בעת החדשה בהדרגה באכזריות נפשית, שמלבד זאת עברה מיסטיפיקציה בזכות המילה השוחרת טוב: חינוך" (עמ' 22). או במילים פשוטות יותר: זה לא הם אשמים, אלא החינוך שהם קיבלו.
אליס מילר משתמשת במונח "פדגוגיה שחורה", חינוך המבוסס על השלטת פחד ויראה. היא מתבססת במחקרה על ספרים שיצאו בנושאי חינוך, בעיקר במאה ה17 וה18, המטיפים לחינוך אלים, הטוענים כי "אי ציות [להורים-הערה שלי] כמוהו כהכרזת מלחמה על מעמדכם. בנכם חפץ לגזול מכם את השלטון, ואתם מוסמכים לגרש אלימות באלימות כדי לחזק את תדמיתכם, שבלעדיה שום חינוך לא יפעל עליו" (עמ' 34).
לטענתה, הורים עלולים לפגוע בצורה קשה בילדיהם, גם אם לא קוראים לזה התעללות. היא מדברת על חינוך קפדני ומדוקדק, שאינו מתיר לילד לחוש דבר, לא כל שכן תחושות שליליות דוגמת כעס, פחד או שנאה, כלפי הוריו.
בסופו של דבר רגשות שליליים אלו, ובאופן כללי חינוך שכזה, הוא הוא הגורם למצבי קיצון אלימים שונים בחברה. כדוגמה היא מנתחת שלושה מקרים: ספורה של כריסטיאנה פ., היטלר ודמות אלמונית לקהל הישראלי, ירגן ברטש, רוצח ילדים סדרתי.
מילר עוסקת בספרה בחינוך שניתן בגרמניה, ומתברר שכל השמועות על החינוך היקה הקפדן והקריר היו נכונות. היא יוצאת חוצץ כנגד העובדה שמבוגרים אינם מוכנים לשמוע את סבלם של הילדים, אבל גם כאן היא 'פוטרת' זאת באמירה שזו הדרך בה הם התחנכו, והם אינם מכירים דרך אחרת.
מעניינת העובדה, שכמו במחקרים פסיכולוגים רבים אחרים, גם כאן מוכיחה מילר כי יש הבדל מגדרי באגרסיביות הנוצרת בעקבות התעללות בילדות: נשים (ע"ע כריסטיאנה פ.) נוטות להפנים האלימות ולפגוע יותר בעצמן (זנות, סמים וכו'). גברים נוטים להחצין את האלימות יותר (ולהפוך לתוקפנים, רוצחים וכו').
ככלל, הספר מעניין. מצאתי עצמי לא פעם ולא פעמיים מהנהנת בראשי בהסכמה, אבל בה בעת נעתי בחוסר נוחות בכסא.
אני מניחה שמדובר כאן ב'מלכוד 22', אין אפשרות לצור פרופיל פסיכולוגי לאדם בלי לחוש מעט אמפתיה, אבל קשה לי עם העמדה לפיה החינוך אשם, ותו לא.
יש לא מעט אנשים שחוו ילדות קשה, התעללות והזנחה. לא כולם הפכו להיות אלימים. לא כולם הפכו להיות רוצחים סדרתיים ו/או נרקומנים ו/או זונות. בשלב כלשהו, לכל אדם יש בחירה. וכאן מוטלת האחריות גם (ולא רק) עליו.
אליס מילר, פסיכואנליטיקאית, ספורת וציירת, נולדה בשנת 1923 בפולין והיגרה לשוויץ. ספרה המפורסם ביותר הוא "הדרמה של הילד המחונן".
לסיכום, יש ספרים מוצלחים יותר לטעמי. לחובבי מילר.
(כי הוא עצבן אותי, כי אני לא מקבלת תירוצים)
בראשית היה חינוך/אליס מילר
מגרמנית: אדם טננבאום
הוצאת דביר, 2010
335 ע"מ
תגיות: אדם טננבאום, אליס מילר, בראשית היה חינוך, התעללות בילדים, חינוך, משפחה
אהבתי את ה – אי המלצה 🙂
ברור שלא אקרא
ותתחדשי על הבלוג – אהבתי
עשיתי הרשמה… אבל זה כאילו אני נכנסת לבלוג עצמו (נתנו לי סיסמא וכד'). זה לא כמו מנוי רגיל שאני עושה בדרך כלל בוורדפרס. אולי תבדקי את זה.
תודה על הברכות,
את באמת לא רשומה לי כמנויה. מוזר.
אנשים כן הצליחו להירשם היום…
(העברתי את זה לטיפול הנסיך, אני באמת לא מבינה בזה כלום).
אני חושבת שעכשו זה הצליח לי 🙂
אני מהבולה לגמרי.
את אכן מנויה. סליחה.
"ברמת העקרון, אני נוטה לקבל את האמירה שאין דבר כזה ילדים."
את מכחישה קיום של ילדים? וואי וואי. חשבתי שאני היחיד.
הברבורה לא כאן, אז תיקנתי בעצמי.
טוב, אז אפשר למחוק את התגובה המקורית וכל ילדיה…
אבל זה משעשע אותי.
🙂
כתבת אי-המלצה יפה. הספר משום מה נשמע מעניין, אז חבל שלא כתוב מספיק טוב כדי שחוויית הריאה תהיה טובה.
תודה, בר יקרה
וברכות על הבית החדש 🙂
קודם כל- ברוך הבא לצל קורתי!
הספר עצמו מעניין, ומעצבן גם יחד.
יש מצב שהוא ספר שכדאי לקרוא כדי להתעצבן ממנו.
לא אוהבת את סוג הספרים האלה, עם הדרכות שלא נראות לי.
ברכותיי לך ולבלוג החדש, בהצלחה.
הוא די נעים ונאה לעין.
ברוכה הבאה!
אין בספר הדרכות, אלא חיזוק התזה שלה.
אבל מסכימה עם חוסר האהבה :).